یکی از گیاهان آپارتمانی که نگهداری آنها آسان و راحت است گیاه برگ انجیری یا مونسترا می باشد. گیاه برگ انجیری نیاز به نور غیرمستقیم و آب به اندازه کافی دارد و در صورت رسیدگی بیشتر گاها غبارروبی برگهای آن میتواند به رشد گیاه برگ انجیری کمک کند.

علت ایجاد لکه قهوه ای بر روی برگ انجیری

یکی از علت ایجاد لکه قهوه ای بر روی برگ انجیری غبار پاشی بیش از حد در برابر تابش مستقیم آفتاب است، زیرا قطرات آب ماند ذره بین عمل کرده و به برگ گیاه آسب میرساند و موجب ایجاد لکه های قهوه ای بر روی گیاه میشود.

از دلایل دیگر به وجود امدن لکه قهوه ای بر روی گیاه برگ انجیری آبیاری گیاه با اب سرد یا کلردار است. در این صورت جهت آبیاری گیاه از آب ولرم یا آب جوشیده سرد شده استفاده نمایید.

دلیل دیگر کمبود مواد مغذی گیاه برگ انجیری و یا فقر خاک گلدان آن میتواند باشد که با اضافه کردن کود طبیعی یا شیمیایی میتوان به درمان لکه قهوه ای گیاه برگ انجیری کمک نمود. کودهای مناسب برای گیاه برگ انجیری کودهای سه بیست و کودهای معدنی و ورمی کومپوست است.

در صورتی که لکه قهوه ای در میان برگ باشد نشان دهنده فعالیت قارچ و باکتری در این نواحی است که به مرور میتواند گسترده تر شده و سطحح بیشتری از برگرا اشغال نماید. برای درمان این علت میتوان با اسپری سمومی مانند بنومیل، مالاتیون و دیازینون به محل های آسیب دیده گیاه برگ انجیری کمک نمود.

دلیل زرد شدن گیاه برگ انجیری

علت زرد شدن برگ گیاه برگ انجیری عدم تعادل در آبیاری آن و رطوبت نامناسب خاکش است. ابتدا باید از زهکشی مناسب گلدان مطمئن شوید و در ادامه همیشه زمانی گیاه برگ انجیری را آبیاری نمایید که 2-3 سانت روی سطح خاک آن خشک باشد. دلیل دوم زردشدن برگ انجیری در صورت اطمینان از آبیاری صحیح گیاه، کمبود مواد مغذی خاک است که هردو هفته با اضافه کردن کود مناسب گیاه برگ انجیری به خاکش میتوان به بهبود آن کمک نمود.

علت ایجاد لکه قهوه ای بر روی برگ انجیری

علت افتادگی برگ گیاه برگ انجیری

علت افتادگی برگهای گیاه برگ انجیری کمبود آب است. برای اینکه از دلیل آن اطمینان حاصل نمایید اگر سطح خاک حدود 5تا 7 سانت خشک بود گیاه با کمبود آب مواجه است.

علت دیگر افتادگی برگ گیاه برگ انجیری این است که گیاه نسبت به نوسانات آب وهوایی حساس است و ایده آل ترین دما ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.