در این مقاله سعی داریم به یکی از مهمترین معضلات گیاهان آپارتمانی “شته” بپردازیم. در ادامه به شما خواهیم گفت شته چیست و درمان شته گیاهان آپارتمانی به چه صورت می باشد.

شته چیست؟!

گاهی اوقات سرعت رشد گیاه شما با توجه به تمام رسیدگی های صورت گرفته بسیار ند و یا حتی در حال از بین رفتن است. در این مواقع اگر به زیر برگ ها نگاهی بیندازید موجودات ریز و نرمی به برگ یا شاخه گیاه چسبیده است. این نوع آفت همان شته است که با تغذیه از شیره گیاهان از خود ماده چسبناکی بر جای میگذارد که موجب آسیب رسیدن به گیاه میشود.

شته ها حشرات ریزی هستند که به سرعت تکثیر میشوند و به ریشه، تنه حتی گل گیاهان چسبیده از انها تغذیه و به آنها اسیب میرسانند..

شته ها انواع مختلفی دارند برخی از آنها حالت پشمی و کرکی دارند و به رنگهای سفید، سیاه، خاکستری، زرد، سبز روشن، قهوه ای یا حتی صورتی دیده شده اند . بدن شته ها گلابی شکل با شاخک های بلند است و بیشترشان دارای دو لوله کوتاه به نام قرنیک هستند که از انتهای بدن آنها بیرون زده است.

نشانه های وجود شته بر روی گیاه

از علائمی که نشان می دهد گیاه دچار شته شده است چسبندگی موجود بر روی سطح برگ گیاه است. این چسبندگی بیانگر این است که  شته شیره گیاه  را مکیده و این  چسبندگی حاصل که شیرین نیز میباشد موجب جذب سایر حشرات مانند کفشدوزک ها می گردد. بقایای شته ها موجب قارچ و کپک بر روی گیاه و در نتیجه سیاه شدگی آن می شود. بعضا این سیاه شدگی بر روی میوه نیز تاثیر گذاشته و موجب تغیر شکل آن می شود.

درمان شته گیاهان آپارتمانی

راه های از بین بردن شته گیاهان آپارتمان

برای درمان شته گیاهان آپارتمانی راه های موثر غیر شیمیایی و کم خطر وجود دارد که معرفی می کنیم.

از بین بردن شته با سرکه

استفاده از سرکه یک راهکار ارگانیک و کارآمد برای از بین بردن شته می باشد . به دو طریق با کمک سرکه میتوان شته ها را از بین برد:

_ حشرات تمایل فراوانی به مزه ترش داشته و بوی غذای ترش آنها را به خود جذب می کنند به همین دلیل می توان در ظرفی در بسته که حاوی سرکه است چند سوراخ ریز ایجاد کرد تا حشرات با ورود به ظرف امکان خروج نداشته باشند.

_ راه حل مطمئن تر این است که مقدار کمی مایع صابون به ظرف در بسته حاوی سرکه اضافه کنیم تا به عنوان یک دام بزرگ حشرات بعد از ورود امکان خروج نداشته باشند.

از بین بردن شته با الکل

این راهکار کمی زمان بر اما اثربخشی بسزایی دارد. به این صورت که پنبه را به الکل آغشته نموده و بخش هایی از گیاه که دارای شته می باشد را پاک نمایید.

از بین بردن شته با دارچین

دارچین به دلیل عطر و بوی خاصی که داراست موجب دور شدن حشرات موذی و از بین رفتن قارچ ها میشود همچنینن به دلیل شیمیایی نبودن به سلامت شما آسیب نمی رساند. روش کار به این صورت است که ابتدا 2 یا 3 قاشق دارچین را در نیم لیتر آب حل نموده بعد از گذشت حدود هفت هشت ساعت محلول را از صافی رد کرده و به گیاه اسپری نمایید.